Tuesday, June 05, 2007

Lattemammor

Jag blir mer och mer irriterad på att man i tidningar skriver om dagens mammor som "lattemammor". Ofta höjs ett varnande finger att dessa mammor överstimulerar sina barn med alltför många aktiviteter. I en artikel målade man upp en bild av mammor som först gick på babysim sen tog en lunch ute och efter det gick på barnvagnsbio med sin bebeis. Det tycker jag också låter mycket och jag tror inte att den bilden är sann. Vem orkar göra så mycket på en dag? Men ska man måla fan på väggen så ska man väl ta i lite. Om dagens mammor gör för mycket så undrar jag vilka ideal de som skriver om lattemammor eftersträvar. Är det hunsade barn som inte får någon uppmärksamhet eller det gamla bondesamhällets liv där barnen fick följa med föräldrarna i sitt arbete? Lagom är förstås bäst men jag efterlyser en mer nyanserad bild där man framhåller allt positivt dagens barn får uppleva.

2 Comments:

Blogger Forsells said...

Håller med! Jag länkar ditt inlägg till min blogg om du inte har något emot det?!

11:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

Det är inte hela problemet med dem som kallas för lattemammor: barnen lär sig inte uppskatta verklga saker då de får sitta i pausläge med en löjlig leksak medan mödrarna ägnar sig åt att snacka om det de egentligen borde uppleva, barnets utveckling blir mer ett samtalsämne än något verkligt. Eller springer på olika aktiviteter, även då för att ha ett syfte med tillvaron att ingen ska ha svårt att förstå vad de GÖR egentligen på dagarna. Och motsatsen är inte något bondesamhälle, det är ju rätt ovidkommande att dra de jämförelsern under våra förutsättningar där vi inte behöver plocka mat för att överleva.
Man behöver inte ängslas och tro något annat att man är där för barnet och det bästa för det är omsorg och att man ägnar det uppmärksamhet så att det får plats att utvecklas till en egen individ och inte formpressas genom passiv stimulans.

10:50 AM  

Post a Comment

<< Home