Thursday, September 06, 2007

Bekännelse

Innan vi fick barn så tänkte jag på hur det skulle bli, det skulle väl inte vara så svårt att få ett väluppfostrat barn det gällde väl bara att vara konsekvent. Lika så hade jag en uppfattning om vad jag aldrig skulle göra, men nu tänker jag krypa till korset och erkänna. Här kommer årets delvis äckligaste bekännelse:

Jag skulle aldrig låta mitt barn knöla böcker, almanackor eller annat som ska vara helst och snyggt.
-Vera får knöla det mesta hur mycket hon vill och mest för att jag tycker att hon måste ju få känna hur det känns.

Mitt barn skulle aldrig få gnaga på nycklar som är vassa och smutsiga.
-Nycklar är ju en sån bra distraktion och det där med baciller försöker jag bara glömma.

Jag skulle aldrig torka snor med handen utan alltid ha en näsduk till hands.
-Ibland har jag ingen näsduk och vad gör man då? Jo man tar fram en klassiker som har använts i århundraden: Handen!

Mitt barn skulle aldrig få leka med mobiler med farlig strålning.
-Vera vill ju leka med det vi använder och jag bara hoppas att strålningen är en myt.

Jag skulle aldrig lukta mitt barn i baken för att känna om det har bajsat.
-Suck det är ingen vacker syn men ofta är det snabbaste sättet att få ett klart svar.

Jag skulle aldrig äta mat från mitt barn.
-Det här var verkligen inget jag hade tänkt göra men jag tror att jag i ett svagt ögonblick har tagit lite fruktmos från Veras haka och ätit upp det. Jag har försökt förtränga det, men jag tror det har hänt. Tyvärr.

4 Comments:

Blogger Hemliga kockan said...

Haha Mia, konstigt vad snabbt man kan ändra sig! Jag kommer så tydligt ihåg min barndomskänsla av att allt vuxenhet innebar var fritt tillträde till godis, godis hursomhelst och närsomhelst! Vad lätt allt vore om man kunde nöja sig med bara choklad nu...

10:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jomenvisstsörru, man får allt tvätta tungan, krypa till korset och erkänna att man gör det mesta av det man aldrig ville. Mitt barn skulle t.ex. aldrig få leka med leksaker när det åt (man äter vid matbordet - det är ingen lekplats), om skedar, vattenmugg etc kastades på golvet skulle de ligga kvar (ju mer man plockar upp, desto roligare tycker ungen att det är) och vägrades det att ätas så skulle jag inte truga eller "lura" i bebisen mer (man äter det som serveras och passar det inte får man vänta till nästa måltid). Dessutom skulle mitt barn aldrig fara fram som en tornado när vi hälsade på någon. Okej, på onsdag får du se hur väl allt det funkar.

8:22 PM  
Blogger Mamma Mia said...

Det är väl bara att inse att det här bara är början..
Fast jag vill inte tänka på nästa grej jag kommer göra.

Camilla - jag tycker fortfarande att det är frihet att få hadla vad jag vill i mataffären. Jag hade bestämt att när jag blev vuxen så skulle jag handla djupfryst Kalle Anka-juice för det fick jag aldrig. Men produkten försvann innan jag hann köpa den som vuxen. Godis är ju alltid frestande!

Cattis - Det ska bli så spännande att se hur stor och fin Simon är. Det där med leksaker vid matbordet kännner jag igen alltför väl.

9:59 PM  
Blogger Martin said...

Jag har inte nått nyckelstadiet än men annars så...

8:55 AM  

Post a Comment

<< Home