Thursday, April 12, 2007

På BVC

Idag var vi på BVC för 6-månaders kontrollen. Vera var extra trimmad, nybadad och vi hade gjort några övningar hemma. Till min besvikelse fick inte Vera göra några konster utan jag tillfrågades bland annat om hon kunde följa ett föremål med blicken .
Efter besöket kände jag mig lite nedstämd och undrade varför då jag insåg att jag alltid känner mig som en dålig förälder när vi är på BVC. Jag känner mig alltid extra klumpig när jag håller Vera och det känns som jag ska tappa henne när som helst. Efter läkarbesök skulle jag fylla i en blankett om bemötandet på BVC och det är ju inte så lätt med Vera sittandes i knäet som vill tugga på pappret och sno pennan. För att hålla henne lugn fick jag ge henne ett reklamblad för mammagympa i rött. Vera knölade pappret grundligt och stoppade det sen i munnen. När jag satt där och kryssade bland svaren så insåg jag att Vera var alldeles röd om munnen och på näsan av trycket. Min första reaktion var att BVC-sköterskorna skulle komma och säga att du kan inte ta hand om ett barn så nu måste du lämna i från dig det. Min andra reaktion var att hoppas att färgen inte var giftig. Det är ju egentligen inte klokt att jag skulle reagera på det viset och jag vet inte vad det grundar sig i. Kanske beror det på att jag fick en rejäl tillsägelse när jag Vera var någon vecka och jag tog ett steg ifrån henne när hon låg på det stora skötbordet. Det hade jag velat skriva om i enkäten men det fanns inte tid för det eftersom jag måste bära i väg på Vera som var helt röd i ansiktet.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Bara så du vet - du är en fantastisk mamma! Och följa ett föremål med blicken, fnys, det har väl Vera ändå gjort ganska länge nu? Skit i bvc-tanterna och ge Vera en puss från oss!

Kram

11:21 AM  
Blogger Mamma Mia said...

Tack för snälla ord! Ja följa med blicken är ju piece of cake för Vera.
Vera skickar en puss till Simon.

5:45 PM  

Post a Comment

<< Home