Friday, September 22, 2006

Smärtlindring

Inför förlossningen så ska man göra en plan där man ska beskriva hur man vill att den ska gå till. Det är ju inte så lätt när man är oerfaren. Bland annat så ska man svara på vilken smärtlindring man vill ha. Det är ju supersvårt, för inte vet man hur ont det kommer att göra el hur smärtlindringen känns. Den enda smärtlindring man får prova innan är lustgas, på visningen av BB tillsammans med andra blivande föräldrar. Jag var mesig och vågade knappt inhalera lustgasen eftersom jag hade hört att man kunde bli lite förvirrad. Då fick jag för mig att jag skulle få Tourettes syndrom och skrika könsord och det kändes väldigt opassande.
I alla fall tror jag att jag kommer tacka ja till alla bedövning i världen när det väl är dags. Inte blir man upplyft av böcker som Mammapraktikan (annars en väldigt bra bok) som har ett kapitel om smärtlindring där de citerar Moseboken "Med smärta ska du föda dina barn". Efter det låter de 5 kvinnor berätta att de ville dö när de skulle föda. Pedagogiskt värre!

2 Comments:

Blogger Herr Bergström said...

Jag har hört att den blivande pappan sög i sig lustgas för kung och fosterland. Stämmer det?

4:56 PM  
Blogger Mamma Mia said...

Om han gjorde!

11:55 AM  

Post a Comment

<< Home