Monday, September 11, 2006

Fördelar?

Härom veckan fick jag frågan om man får några fördelar av att vara gravid. Det är klart att släktingar och vänner är extra omtänksamma, men allmänheten visar blivande mammor en ganska kall sida. I dag var faktiskt första gången på 37 veckor som jag har haft en fördel av att vara gravid. Fördelen yttrade sig i att jag fick en kudde av en kvinnna när vi satt och väntade på vår tur hos frisören. Annars är folk rysligt fräcka och självupptagna. Jag höll på att svimma av ilska när jag åkte tunnnelbana och ingen reste sig för den 100-åriga damen som kom in i vagnen. Jag tyckte inte att det var jag som skulle resa mig upp, men efter en stund så inser jag att alla tänker samma sak. Så det blev jag med min jättemage och ryggbesvär som går fram till damen. Vid sådanan tillfällen skäms man för sina självupptagna medmänniskor.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Först och främst: Grattis till lilla Vera. (Eftersom jag kommenterar detta långt efter du skrev det)

För det andra: Suck! Detta att folk inte kan resa sig på buss och tåg för äldre, skadade och gravida... grrr jag har upplevt tre graviditeter och det har varit samma sak alla gångerna. Sista graviditeten för fyra år sedan var jag bara sååå lycklig över att vi skaffat en bil till mig. Tänk att människor är så självupptagna, när man kan uppleva så personlig tillfredställelse av att göra något litet för någon annan! (som att resa sig för en 100årig dam). Hmm... kanske man måste va gravid för att göra det ;-)? Man ställer in sig på att ta hand om andra och övar sig på det eftersom man snart ska bli förälder och "ge bort sig själv" till ett litet knyte som behöver en? Nja, lite sunt förnuft, respekt och en gnutta hederlig medkänsla borde räcka...

11:12 PM  

Post a Comment

<< Home